God dagens

Ja då var man igång igen med promenixar på morgon kvisten. Har gått med Katja både igår morse och idag efter att jag lämnat på dagis. Sköönt som bara den men imorse var det blåsigt och kallt, kom lite snö oxå. Men det var bara att pälsa på sig och traska.

Igår från att jag hämtat barnen på dagis och från tills ca 21:30, så höll jag på nonstop här hemma. Bäddade, vek bort hur mycket tvätt som helst och tvättade 3 maskiner tvätt och hängde upp. Lagade mat först till Martin och barnen som blev pannkakor. Efter det stekte jag kycklingfilè till mig till min kycklingsallad som jag fixade ihop. Sen fixade hela köket efteråt osv osv. Så jag hann se ca.10 minuter av filmen som vi satte på på kvällen i sängen, för sen somnade jag som en stock. Var verkligen helt slut.

Filippa har hostat lite inatt så jag har vart uppe några ggr.
Men jag känner mig relativt pigg idag trots allt.

Usch nu hör man fler och fler som insjuknar i influensan. Säga vad man säga vill men jag tycker det/den är lite läskig. Jag funderar på att gå ner med Filippa här iveckan eftersom man får vaccinera barn från 3 år. Pratade med vårdguiden igår om biverkningar osv. Sen pratade jag på kvällen med hon som bor i lägenheten nu som vi ska flytta till hon hade blivit kanonsjuk av vaccinet. Fått alla symptom som man kan få av influensan. Diaree, kräkningar, värk i kropp, ont i halsen hosta. Tillslut hade hon fått uppsöka läkare pga av att hon hade andningssvårigheter. Och fick sån hjälp med syre genom en mask. Fyy sjutton. Så man känner sig rätt splittrad över om man ska eller ej men jag tror nog ändå att jag ska göra det.




Läste i en killes blogg igår:

Det har varit enormt mycket prat om Svininfluensan på senare tid och speciellt ifall man bör vaccinera sig eller inte. Jag tycker att det är ett självklart ja. Jag har själv haft sjukdomen och det var bland det absolut värsta jag varit med om överhuvudtaget. Jag kräktes, diarré, muskel- och huvudvärk, halsont, rinnande och täppt näsa och till sist även kraftig andnöd. Under två dagars tid vågade jag knappt sova då jag hade enorma svårigheter med att andas.

Här är, enligt mig, några anledningar till varför man bör vaccinera sig:

- Din egen skull. Du vet inte själv hur sjuk du kommer att bli. Även om du nu inte har en Hjärt- och Lungsjukdom, diabetes eller andra besvär så är inte det en garanti för att du kommer lätt undan.

- För andras skull. Svininfluensan har extremt hög smittorisk och även fast du tvättar dig själv noga och inte skakar andras händer så fastnar även viruset på ytor du rör och kan stanna i flera dagar. Många får inte riktigt lika allvarliga symptom som jag men att det skulle vara som en vanlig förkylning är en lögn, enligt min läkare. Även om du själv inte blir allvarligt sjuk så är det väldigt onödigt att utsätta andra i din omgivning för samma sak som jag fick uppleva.

- Det är gratis. Du betalar absolut ingenting för din spruta. En del påstår nog att sprutorna är dyra för staten men om man alla skulle hoppa över att vaccinera sig, skulle dem totala kostnaderna för samhället kraftigt överstiga den summa som skulle gälla ifall alla vaccinerade sig. Detta i form av människor som missar arbetet, mediciner och kostnaden för att ligga över på sjukhus för en enskild person kostar staten femsiffriga belopp varje natt man är inlagd.

- Biverkningarna är relativt få. Nu stämmer det till viss del att vaccinet inte är hundraprocentigt testat på gravida men man har ändå inlett vaccination av den målgruppen och än så länge har man inte märkt några större biverkningar. Febern och illamåendet som många pratar om, kan man få av vilka vaccin som helst.

- Ingen kan väl ha missat den stora nyheten om tjejen som går baklänges på grund av "vaccinet"? Det finns inget som tyder på att det skulle vara vaccinet som orsakade den sjukdomen och for all we know, så kan det lika gärna vara ett PR-trick á la USA.

Några myter:

- "Kvicksilvret i vaccinet kan orsaka nervskador". Det finns mer kvicksilver i fångad fisk än i vaccinet. Ni löper alltså större risk att skadas av att äta vanlig fisk än vaccinet. Mängderna är nämligen mikroskopiska och i princip obefintliga.

- "Hajfett från utrotningshotade hajar". Mängden hajfett är enormt liten och tas inte från utrotningshotade arter. Alltså kommer inte bestånden påverkas av att ni vaccinerar er.


Så iväg med er och vaccinera er nu, för eran och era medmänniskors skull!




Nu ska jag fixa mig lite lunch.
Bjuppar på några bilder av mina underbara småttingar :)






Postat av: Minett

Det är helt klart upp till var och en om man ska vaccinera sig.. för mig är det ett självklart NEJ. den där killen som haft sjukdomen, ska han vaccinera sig också? finns ju ingen mening med det.. det är helt upp till var och en om man vill eller inte.. har kompisar som haft det och för dem var det inte värre än en vanlig förkylning, däremot en kille som hade astma hade lite jobbigt med andningen.. men annars inget.. så inget vaccin för mig och tintin :)

 2009-11-04     17:07:26     http://minett.blogg.se/
Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
Rss