. 30 juni blir det av .


Tisdag 9.00 blir det igångsättning. *ÄNTLiGEN* Så om 4 dagar kanske vi har våran lilla sessa i famnen!! Känns så overkligt men ändå underbart!! Det var någon cm kvar på tappen idag och öppen ca. 2 cm. Läkaren kände huvet där inne, det stod låångt ner. Har haft molande värk  nu sen undersökningen, han sa att i vissa fall kan man reta fram värkar vid en undersökning. Men jag tror vi får vänta till iaf tisdag med att föda bebis.

Åh jag hoppas verkligen att detta går bra nu, igångsättning ska ju vara intensivare en en vanlig förlossning, och det finns även risker som är att det kan sluta med sugklocka, tång eller i värsta fall ett snitt. Så lite nervös är man men jag hoppas att allt ska gå bra. Ska bli så otroligt skönt när det faktiskt är klart.

Vi ska ringa in till förlossningen på tisdag morgon när vi vaknar och kolla läget där inne så det inte eh tok mkt folk som ligger och föder just då, då blir det lite senare under dagen som vi får komma in. Då ska dom undersöka igen, och ser det mer eller mindre ut som idag så ska dom göra såhär:


Ballongmetoden (bardmetoden)

Ballongmetoden innebär att man för in en kateter - en mjuk plastslang - med en specialballong fäst i ena änden genom livmoderhalsen och upp i livmodern. Sedan fylls ballongen med koksaltlösning. Ballongen trycker mot livmodermunnen som då får i gång förlossningshormonerna. Barnmorskan snurrar på slangen var trettionde minut och får på så sätt värkarna att starta och modermunnen att öppna sig. Slangen ramlar ofta ut av sig själv när modermunnen öppnat sig 3-4 centimeter, i annat fall tar man ut den. Därefter tar man hål på fosterhinnorna för att få i gång värkarbetet. Ofta ger man också ett värkstimulerande dropp.



På måndag fyller jag 26 år. Då kommer Martins mamma upp klockan 16 med tåget, så ska hon vara här med barnen medans vi är inne och föder. Hon har egentligen ingen semester förens veckan efter, men hon tog ut en vecka semester innan och slänger sig på tåget för att komma upp och hjälpa oss, så gulligt av henne! Vet inte vad vi skulle gjort annars. Sara och Matte åker på semester, min pappa arbetar, Katja har klämt sig stackarn och går på pencilin samtidigt som dom förmodligen ska flytta i morgon, mamma har ju Filippa men kan inte bära alls efter att hon nyligen opererat sin axel.

Nu ska jag laga något att äta. Sen ska jag vila en stund medans jag kan. Mattias kommer förbi och lämnar Hampus senare när han kommit från jobbet. På söndag kommer mamsen hem med Filippa. Så jag ska försöka passa på att vila så mkt som möjligt nu inför det som komma skall. From med idag kan man ju säga att Martin går på semester eftersom han har 10 dagar pappa ledighet sen när bebis kommit. Sen går dom pappa dagarna hand i hand med hans 4 veckors semester så nu kommer jag ha honom hemma med mig i 6 veckor :)




Postat av: Hanne

Åhh! gu va kul! Så spännande! :) Jag blev igångsatt med Miranda. Då startade dem med bard! LYCKA TILL NU!

 2009-06-26     20:18:40
Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
Rss