När verkligheten hinner ikapp!

Jag har nu suttit som på nålar efter att vi medverkat i... ja alla som är nyfikna Lyxfällan. Jag har mått SKiT rent ut sagt på gott och ont. Vi har slavat när vi var unga och låtit räkningar ligga och det har växt nästan 3/4 i ränta. Så vi sökte för att vi ville ta tag i det! Nu kommer alla fråga och undra när det ska sänas och det blir i slutet av denna säsongen vet inte riktigt när ännu.

Det var några tuffa och intensiva dagar både psykiskt och fysiskt, under inspelningen!! Första dagen höll vi tex på från 8.30 på morgonen - 22.30 på kvällen non stop. Och dag 2 och 3 blev oxå rätt sena. Sista dagen var bara små grejer kvar.

Dom la upp en budjet för oss som jag inte ens fattar hur några skulle orka ta sig igenom på 3 år. Det var bort med allt allt i stort sett. Vi har ju legat med påå toook för höga matkostnader per månad... 8500:- i snitt på. Då är luncher för Martin på jobbet, blöjor och välling osv. inräknat i det. Och det eh som sagt på tok för mkt.!

En familj med 2 vuxna + 2 barn ska ligga på 5500:- månaden. Så där kan vi skära ner drastiskt utan att det kommer kännas särskilt. Har ätit på tok för mkt hämt mat som kostat oss flera tusen varje månad + att jag förut åt säkerligen för 30:- kronor godis om dagen och det höll på flera år. Räknar man bara där eh det 900:- i månaden. På dom bitarna som sagt ser jag att det hade inte varit några som helst problem att helt välja bort den onödiga maten och godiset. En dag i veckan kan man få, det eh helt oki men inte mer.

Men sen kommer vi till det andra. Martin skulle "lämna tillbaka" våran bil som vi har som står på hans kära mor. Resekostnader för oss i månaden fick endast vara 500:- i månaden som mitt busskort kostar till jobbet, eftersom Martin går till sitt arbete, det hade alltså inte funnits utrymme att att ens köpa en bussremsa i månaden om vi inte skulle spräcka budjeten för att ta oss urtanför Södertälje. Inte heller skulle vi kunna åka och hälsa på Martins familj i Skåner på dessa 3 år. Martin var direkt tvungen att sluta snusa, och ha ett internet som man endast kunde göra det nödvändigaste på som att betala räkningar, Martin spelar World of Warcraft. Det eh hans enda intresse han hinner med utöver familj och jobb, det hade försvunnit. Matlåda varje dag till oss båda hade inte haft råd med en enda lunch på annat håll för att inte spräcka budjeten och baka bröd och så hemma.

Nu skriver jag i stora drag. Allt med matlådor, bakande och icke handling av mat och godis, det kommer jag även följa nu. Men i det stora hela känns det helt ohållbart, hade inte ens funnits utrymme för oss att ta en bio eller nåt annat som man kan kalla för nöje. Nu kommer vi inte behöva leva så.

Martins mamma har hjälpt oss med ett lån, så hela dagen idag har vi ringt runt och fixat och donat så imorgon när vi kommer ner till Skåne ska vi sätta oss och betala av allt sen kommer vi kunna leva som normala människor igen.
Då kommer vi bara betala av på lånet, och dom vanliga avgifterna som man har per månad. Hyra, el, dagis, tv-avgift, tv/bredband/telefoni. osv.

Ska bli så skönt!! På gott och ont så har vi verkligen lärt oss nåt av att ha varit med i programmet. Herregud om man hade vart lite mer ekonomiskt kunnade redan från början att man hade fattat att det man gjorde, vad det fick för följder. Men som ordspråket säger. Man lär sig av sina misstag. Och verkligen!!

Tack svärmor! Du har räddat oss... Utan detta nee då vet jag inte vad.
Jag har gråtit och gråtit sen dom var här och man fatta hur det verkligen låg till.

Men nu, nu är jag bara så otroligt glad och såå tacksam!! Tack så mycket alla på lyxfällan och Lasse och Elisabeth för all hjälp, och för vårt uppvaknande! Nu kan livet börja på riktigt,det riktiga ansvarsfulla vuxenlivet!

Postat av: Alexandra!

Vad skönt att det börjar ordna upp sig! Får man säga att det ska bli kul att se er på tv?!:) Jag tycker det är starkt av alla som ställer upp i detta program, inte många som skulle våga erkänna sina ekonomiska problem offentligt!



Hur mår magen?! :D

 2009-02-20     21:33:27     http://molleralexandra.blogg.se/
Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?
Rss